آموزش تجارت با برنامه نویسی قسمت چهارم

بنام خدا و با سلام
مقداد خداداد هستم با چهارمین جلسه از آموزش تجارت در برنامه نویسی
با امید به اینکه تا اینجا براتون مفید بوده باشه موضوع بحث رو ادامه می دم.

در جلسه قبلی موضوع ایده تجاری رو شرح دادم و فرمهایی رو هم به همین منظور ارسال کردم تا بتونید با استفاده از اونها از تجاری بودن ایده مطمئن بشید.
اون فرمها کاملا قابل اعتماد هستند و بارها خودم ایده هایی رو با فرمهای ایده پردازی کنترل کردم که در ابتدا احساس می کردم ایده خیلی خوبی دارم اما به زودی متوجه شدم نتیجه آنچنانی نداره.

در هر حال بعد از پردازش ایده تجاری ، و اطمینان از تجاری بودن و تاثیرات درآمدی اون ، دومین موضوع که بسیار مهمه و خیلی ها فکر می کنن در مراحل بعدی باید بهش پرداخته بشه موضوع "برند تجاری" هست.

برند برای ایده های تجاری


برند که قبلا اونرو محدود به یک نام و لوگوی محصول یا شرکت می دونستند ، امروزه از شش پایه اصلی تشکیل شده که به جرات می شه گفت ابزار اصلی سیستم بازاریابی شما هست و با رعایت این شش اصل می تونید یه سناریوی خوب برای توسعه ایده نرم افزاری تجاریتون داشته باشید.

آیزن اشتاین تحلیلگر سینما ، جمله جالبی داره که همیشه آویزه گوشم هست:

"از یک فیلمنامه خوب شاید بتوان یک فیلم خوب ساخت ، اما از فیلم نامه بد ، حتما نمی توان فیلم خوبی ساخت."

این جمله در تجارت کاربرد دقیقی داره.
چرا که وجود یک دستورالعمل صحیح فقط احتمال موفقیت داره ، یعنی هنوز معلوم نیست چطور اجرا بشه و نتیجه خوبی بده ، اما شرط لازم برای موفقیت هست و اگر دستور العمل غلط باشه حتما تجارت ما محکوم به شکست خواهد بود.
در هر حال بپردازیم به برند.

اصل اول برند - نام تجاری :
برای داشتن یک برند موفق ، ابتدا باید یک نام تجاری بسازیم.
احساسات و علاقه های شخصی رو بگذاریم کنار . داستانهایی مثل اینکه صاحب کمپانی اپل به سیب علاقه داشت رو فراموش کنیم. و البته شدیدا از تقلید پرهیز کنیم.

از طرفی هم نیازی نیست به اینکه نام تجاری ، تمام تجارت ما رو تشریح کنه. پس حتما دنبال این نباشیم که نام تجاری که انتخاب می کنیم ، شامل یک قسمت از موضوع تجارت ما هم باشه.
مهم اینه نام زیبا و قابل لمس باشه . چه توش سیب بکار رفته باشه و چه تجارت مارو تعریف کنه ویا نکنه.

پارامترهای انتخاب نام تجاری

پارامترهای انتخاب نام تجاری


برای انتخاب نام تجاری خوب :
1 . نام کوتاه انتخاب کنیم.
2 . نام تقلیدی انتخاب نکنیم.
3 . قبل از انتخاب ، گروه سنی و جنسیتی اصلی مخاطبمون رو پیدا کنیم.
4. اشکالی در انتخاب نام لاتین وجود نداره ، به شرطی که با ظاهر تجارت ما بخونه.
5 . از همه مهمتر قابلیت ثبت و حمایت قانونی داشته باشه.


متاسفانه در زمان انتخاب نام خیلی ها احساس می کنن ، من که نمی خوام کارمو خیلی بزرگ انجام بدم که لازم بشه ثبت بشه و کمتر از یکسال شاهد رشد تجارتشون ، نیاز به ثبت و در نتیجه تغییر نام می شن.


ضمنا در انتخاب نام روی موج حرکت نکنیم . اینکه امروز یک اتفاقی در اجتماع داره می افته ما رو به فکر نندازه از اون اتفاق اسمی انتخاب کنیم.

الگوهای کنترلی نام تجاری

الگوهای کنترلی نام تجاری


اصل دوم برند – لوگوی تجاری :
آرم یا لوگوی محصول یا سرویس اینترنتی یا نرم افزار شما ، کلیدی تر از نام تجاری شماست.
نشان تجاری امروز باید قوانین خاصی رو رعایت کنه. خصوصا در دنیای شلوغ فضای مجازی.
در خصوص لوگو صحبتهای زیادی هست که البته خیلی از اونها هم بر می گرده به سلیقه شما اما چند نکته رو رعایت کنید.
اولا از شکلهای شلوغ پرهیز کنید.
یک طنز تجاری در طراحی لوگو رو در تصویر زیر می بینید.

حرکت لوگوها به سمت سادگی

لوگوها به طرف سادگی حرکت می کنند


دوم اینکه علامت و نشان تجاری شما حداکثر از دو یا سه رنگ و ترجیها از یک رنگ تشکیل بشه.
سوم اینکه در طراحی لوگو نمونه رنگی و تک رنگ لوگو نباید دو شکل متفاوت رو نمایش بدند. به تصویر زیر نگاه کنید ...


 

یکسان بودن لوگوی تک رنگ و رنگی


چهارم بدلیل ظهور شدید شبکه های اجتماعی و ضرورت حضور شما در شبکه های مختلف اجتماعی ، از اونجاییکه قراره لوگوی شما در پروفایل تجاریتون هم استفاده بشه و عموم این پروفایل ها شکل دایره ای دارند ، سعی کنید لوگویی رو طراحی کنید که داخل یک دایره به طور کامل قابل نمایش باشه.
می تونید از فرم زیر که توسط خودم طراحی شده برای استاندارد لوگو استفاده کنید.

استانداردهای طراحی لوگو

 دایره وسط بهترین ، و مربع وسط نهایت مجاز طراحی لوگو است


در شکل بالا ، در نظر داشته باشید به نسبت فضای مربع بزرگ بیرون ، یعنی دقیقا یک چهارم عرض لوگو ، فضای خالی برای پروفایل شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید.

نکته آخر ، در نظر داشته باشید تو دنیای مجازی خصوصا ، این شما و محصولتون و کارمندان و میز و صندلی و شیک بودن فضای کارتون نیست که عامل درآمد شما خواهد شد. بلکه همه چیز در اختیار نیروی نفوذ برند هست.
پس فقط در مورد  طرح اولیه لوگو  ایده بدید و چک کنید که با استانداردها سازگار باشه ، اما برای طراحی اون هزینه کنید و از یک طراح قابل بهره بگیرید. یادتون باشه شما مدیر سیستم هستید نه گرافیست مجموعه.

اصل سوم برند – ابزارهای دیداری :
ابزارهای دیداری شامل رنگ ، فونت و نمادها می شن.
هرچند باز هم تاکید می کنم از مشورت یک گرافیست ، البته نه طراح کامپیوتری، یک متخصص گرافیست بهره ببرید ، اما اگر بر اساس سلیقه قصد انتخاب رنگ برند ، لوگو و رنگ سازمانی رو دارید ، می تونید از چرخه زیر استفاده کنید.

 

چرخه رنگ RGB


چرخه رنگ RGB مناسب طراحی سایت و اپلیکیشن


این چرخه توسط خودم ساخته شده و رنگهای اون قابل اطمینان هستند.
البته به شرطی که در سیستم دیجیتال و RGB استفاده بشن و برای چاپ باید به CMYK   معادل سازی بشن.
در انتخاب رنگ یک گرافیست به شما خواهد گفت که رنگ های مکمل و متضاد کدومها هستند و در کجا می تونید از هر کدوم استفاده کنید.
به عنوان مثال سایت سرویس دهنده فست فود بهتره از رنگهای زرد و قرمز استفاده کنه.

بهترین رنگ برای سایت رستوران

 سایت پایین بهتر است برای محصولات تازه استفاده شود نه غذای فست فودی ...!!


بهتره یک یا چند فونت رو برای همیشه انتخاب کنید تا هر یک از بنرها ، اعلان ها و نوشته های شما به یک شکل بی ربط بهم در نیاد.

فونتهای لاتین ، طبیعتا انعطاف بیشتری نسبت به فارسی دارن.

فونت رو جدی بگیرید!!

برای خودتون یک قالب راهنما مثل شکل زیر بسازید و به همه تیمتون هم بگید که مدام از این قالب استفاده کنن. عکس زیر فقط یک نمونه است و می تونید تکمیل ترش کنید.


 

انتخاب بهترین فونت برای سایت


نمادها ، کلمات تصویری هستند. خوندن اونها کمتر زمان می بره ، تاثیر بیشتری دارن و مدت زمان بیشتری به یاد می مونن.
ضمنا برای برقرار ارتباط با کاربر ، داشتن نماد از مرزها فراتر می ره .
در هر سایتی که وارد بشید حتی اگر زبان سایت چینی باشه وجود نمادها می تونه به راهنمایی شما شدیدا کمک کنه.

استفاده از نمادها در معرفی خدمات یک سایت

 استفاده از نمادها در معرفی خدمات یک سایت


از نمادها در معرفی خدماتتون خیلی استفاده کنید.
این باعث می شه مشتری بیشتر یادش بمونه که فهرست خدمات سایت شما چه چیزهایی هستند .

تاثیر نوشته به تنهایی 35 درصد ، نماد به تنهایی 45 درصد ، و ترکیب اونها با هم بیش از هفتاد درصد هست .

دانلود PDF قسمت اول تجارت با برنامه نویسی

این آمار دقیق هست.

بد نیست بدونید موفقیت فریم ورک هایی مثل بوت استرپ یا قالبهای آماده مشهور ، در ساخت چنین طرحهای از قبل برنامه ریزی شده هست.

خوب خسته نباشید.
موضوعات بعدی ما هویت برند یا هویت تجاری ، بازاریابی برند ، و استراتژی برند هست .
این مباحث یکم زمان بیشتری لازم داره و موکولش می کنیم به جلسات بعدی.
امید وارم تا جلسه بعدی ایده ، نام و لوگو و رنگ و نمادهاتون رو ساخته باشید و منتظر هویت برند باشید.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید