آموزش تجارت با برنامه نویسی قسمت ششم

بنام خدا و با سلام
مقداد خداداد هستم با ششمین جلسه از آموزش تجارت در برنامه نویسی
قبل از شروع آموزش ، از همه دوستان خوبم بابت تاخیر دو ساعته در آموزش عذر خواهی می کنم .

موضوع اصلی که در چند جلسه قبلی گفتم برند بوده .
همونطور که خاطرتون هست نام ، لوگو ، رنگ ، فونت و هویت برند رو مطرح کردم و قرار شد در موضوع هویت برند به وب سایت اشاره کنم.

 

برند تجاری برای وب سایت


یکی از موضوعات اصلی محوری در برند سازی و ترویج برند تجاری در هر تجارتی ، خصوصا تجارتهای it که متاسفانه خیلی وقتها شاهد ضعف اساسی این ابزار و یا  عدم هماهنگی اون با سایر ابزار های برند هستیم، طراحی وب سایت هست .
اصولا من خیلی کتابی درس نمی دم و سعی می کنم وارد خیلی جزئیات فلسفی نشم و به همین خاطر دقیقا می گم در عمل چه کاری باید انجام بدید.

خوب ...
 روی هر پلت فرمی که برنامه نویسی می کنید ، حتما یک وب سایت لازم دارید .
مشتریان شما از شما توقع دارند و نداشتن وب سایت لطمه بزرگی به هویت تجاری شما می زنه.

بستگی به خود شما داره که چقدر این موضوع رو مهم می دونید ، اما یادتون باشه سایت خوب پیشرفت شما رو تضمین می کنه.

اما چه شکل سایتهایی می تونیم تصور کنیم ؟
-  سایت شخصی : سایتی که معرف خود شما و شخصیت کاری شماست که می تونه قالبی onepage داشته باشه.

نمونه ای از یک سایت شخصی


 نمونه ای از یک سایت شخصی ]

-  سایت شرکتی کوچک : که اگر یک تیم چند نفره هستید از این فرمول استفاده کنید و باز هم می تونید از قالبهای onepage بهره گیری کنید.

نمونه ای از یک سایت شرکتی

 یک سایت جمع و جور اما شرکتی

- سایت های بزرگتر : اگر محصولی هم برای فروش دارید یا خدمات شما دامنه های خیلی گسترده و متنوع دارند ، و ارتباط با مجموعه شما باید از کانال ارتباط با بخشهای مختلف مجموعه باشه ، طبعا باید سیستم بزرگی رو طراحی کنید.

 

پارامترهای طراحی سایت


یکی از بزرگترین اشتباهات در هویت برند ، در موضوع سایت ، استفاده از لباسهای گشاد یا تنگ هست .
به این معنی که یک مجموعه با هزاران ارتباط و نیاز ارتباطی آنلاین فقط صاحب یک سایت بسیار کوچک یک صفحه ای هست و در عوض یک شخص احساس می کنه هر چه منوها و آیتم های بیشتری رو معرفی کنه و نمایش بده سایتش بهتر دیده می شه .

فرض کنید خدمات طراحی سایت ارائه می کنید و روال کارتون به این شکل هست که باید تصاویر درخواستی مشتریتون رو ازش تحویل بگیرید ، حالا فکرش رو بکنید چقدر شخصیت به کارتون دادید اگر یک درگاه مخصوص این کار داشته باشید و هر بار مشتری از طریق روشهای بازاری امروز مثل تلگرام که کم کم داره به یک پروتوکل انتقال فایل تبدیل می شه ، عکسها و داکیومنت هاش رو برای شما ارسال نکنه.

درگاه دریافت عکس

 یک درگاه بسیار ساده ، کمک زیادی به پرستیز کاری شما خواهد کرد ...!!

پس اگر فقط می خواهید توانمندی های خودتون رو معرفی کنید از شکل سایت شخصی ، اگر می خواهید مجموعه تون رو معرفی کنید شکل دوم و در صورت نیاز به ارتباطات بیشتر دو طرفه از شکل سوم استفاده کنید.

طراحی سایت ریسپانسیو

آموزش برنامه نویسی - از مبتدی تا حرفه ای

موضوع بعدی اینتراکتیو ، یا ریسپانسیو بودن سایت شماست . امروز دیگه مشتریان شما با کامپیوترهاشون برای وب گردی خداحافظی کردند و لازمه که شما سایتی طراحی کنید که نمایه موبایلی خوبی داشته باشه.

لزوم ریسپانسیو بودن سایت

سایت های ریسپانسیو روی تمامی دیوایس ها نمایشی هماهنگ دارند.

متاسفانه هنوز خیلی از دوستانی که سفارش طراحی سایت می گیرن و در تبلیغاتشون از عبارت "صد در صد ریسپانسیو" استفاده می کنند ، سایت خودشون این ویژگی رو نداره .
البته بهتره بدلیل نقش برخی کدهای خاص در طراحی ریسپانسیو ، با اساتید امنیت هم مشورتی بکنید.

موضوع بعدی در طراحی سایت ، رعایت سئو و قوانین افزایش رنک هم در سایت خودتون و هم در سایت مشتری تون هست. هرچند من اینجا تاکیدم روی سایت خود شماست  .

تجربه کاربری در طراحی سایت

 برای اصلاح سئو ، به شنیده های پخش شده در وب گوش نکنید ، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

خود من از کسانی بودم که تا هیمن تازگی احساس می کردم با توجه به اینکه مشتریان من خاص هستند ، از طریق سرچ من رو پیدا نمی کنند و ارتباط گسترده عمومی ندارم اصلا چرا باید سئو برام اهمیت داشته باشه .
اما امروز در یکی از بخشهای کار تیم من از دو نفر تشکیل شده ؛ من به عنوان مجری کل کار و یک نفر فقط برای تخصص سئو!!

ارزش سئو در طراحی سایت شخصیتون رو خیلی بالا بدونید ، درباره اش بخونید و از متخصصین اینکار حتما به طور جدی مشورت بگیرید .

علت پیشرفت استارتاپهای موفق که اسم و موفقیت اونها خیلی وقتها بحث محافل دوستانه ماست ،  نگاه دقیق اونها به مواردی هست که گفته شد .
اگر واقعا دنبال موفقیت و کسب درآمد هستید ، حتما و حتما برای موارد گفته شده وقت و پول هزینه کنید .

موضوع آخر منطق ارتباطی سایت شما با کاربر هست. منطق ارتباطی نتیجه در نظر گرفتن تجربه کاربر در مواجهه با وب سایت شماست.
چه بسیار خطاها از عزیزان برنامه نویس دیدم که سایتشون دچار ایرادات فنی آشکار مختلف مثل باز نشدن یکی از صفحات اصلی سایت بوده و وقتی بهشون تذکر داده شده گفتن :"می دونم ، دارم درستش می کنم".

تو تجارت های بزرگ معروف یک ساعت اشتباه بزرگ قابل رویت برای کاربران عادی مرور کننده رو بهم نشون بدید !!
به هیچ عنوان چنین موردی پیدا نمی کنیم اما برای ما ایرانیها ماشالله عادیه!!

نگاه و رفتار تجاری نتیجه اش شاید بشه درآمد تجاری ، و رفتار غیر تجاری حتما نتیجه درآمدی برامون نخواهد داشت.

این موضوع ، یعنی تجربه کاربر که به اختصاربحت عنوان  UX شناخته می شه ، دامنه زیادی از مباحث پایه در طراحی سایت رو در بر می گیره. قبل از هر کاری باید تاکید می کنم ، باید !! کاغذ و قلم بردارید و منطق و ساز و کار رفتاری سایت رو رسم کنید.
موضوع UX خیلی فراتر از Site map هست و البته UI هم یکی از زیر مجموعه های اون هست .

در جلسه بعدی ، در خصوص UX یا تجربه کاربر که قبل از طراحی اینترفیس و UI قرار داره ، در مورد منطق کاربری سایت حسابی بحث می کنیم و شما یاد می گیرید منطق کاربری خوب  دلیل اصلی گرافیک های زیبا در سایت های معروف هست .

در مورد UX که در ایران تقریبا فقط به خاطر قلمبه بودن کلمه اش ، تنها توسط افراد خاصی اونهم فقط عبارتش استفاده می شه خیلی باید بدونید. در یک جمله بهتون بگم در دنیای تجارت هیچ محصولی بدون UX معنایی نداره ، چه اون محصول  IT باشه و چه یک محصول کاملا فیزیکی مثل یک کفش یا شلوار.

به امید موفقیت تک تک شما دوستان برنامه نویس و علاقه مند دنیای شیرین برنامه نویسی.
 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

4 سال پیش

ّfa

سلام .ممنون ازتوضیحات خوبتون.میشه درمورد تجارت در حیطه ی برنامه نویسی اندروید بیشتر توضیح بدید،من علاقه ی به بسیار زیادی به برنامه نویسی اندروید دارم اما هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارم و نمیدونم دقیقا باید از کجا شروع کنم ؟.میشه برنامه نویسی رو تک نفره هم انجام داد ؟؟  

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید