چگونه بهترین موتور بازی سازی را انتخاب کنیم ؟

1395/2/26 مصطفی دادخواه 15456

در چندین سال قبل موتور های بازی سازی زیادی به صورت عمومی عرضه شدند و این شانس را برای علاقه مندان و توسعه دهندگان به ارمغان آوردند که بازی که در ذهنشان میپرواندند را  اینبار خودشان بسازند . موتور اکثر بازی هایی که تا کنون ساخته شده، یونیتی ، آنریل انجین 4 یا کرای انجین هستند . هر 3 این موتور ها قدرتمند هستند و هر کدام قدرتی در محدوده خود دارند و باتوجه به عملکردشان شما باید انتخاب کنید که کدام برای پروژه شما مناسب تر است . پس برای همین اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که میخواهید چه نوع بازی بسازید ؟ تیر اندازی اول شخص ( FPS ) ؟ یک بازی موبایل ؟ این بازی باید 2 بعدی باشه یا 3 بعدی ؟!

اگر شما قصد دارید که این بازی رو عرضه کنید و به قیمتی بفروشیدش باید این رو مد نظر داشته باشید که قیمت صدور مجوز در هر موتور بازی سازی متفاوت است.  پس باید ابتدا ارزیابی داشته کنید که کدام موتور با بودجه شما سازگار تر است . با اینکه 4 موتور نسبتا ارزان هستند اما باید خودت را آماده کنید که برای فروش بازیتان هزینه های صدور مجوز یا حق امتیاز یا حتی هردوی آن را بپردازید !!!

 

در کنفرانس GDC 2015 شرکت Valve خبر های بزرگی داشت . شاید یکی از این بزرگترین خبرها در دنیای بازی عرضه موتور سورس 2 بود .

سورس 2 جانشین موتور سورس هست که در بیشتر بازی های شرکت ولو استفاده شده مثل Counter – Strike : Source – Half - life 2  و چندین بازی دیگر .

توسعه دهندگان چندین سال  منتظر عرضه سورس 2 بودند چون مشتاقانه میخواستند ببینند که سورس 2 به عنوان نسل بعدی موتور بازی سازی شرکت ولو چه ابزار هایی دارد .

جی استلی  در طول کنفرانس گفت :  " ما میخواهیم سورس 2 را برای توسعه دهندگان محتوا رایگان کنیم این با خبر اخیری که اپیک و یونیتی داده اند که کمک خواهند کرد که همچنان کامپیوتر های خانگی پلتفرم اصلی انتشار بازی های کامپیوتری باشند. ترکیب شده است . "

این واضح است که ولو اماده است که با یونیتی و اپیک رقابت کند و امکانات بیشتری رو برای توسعه دهندگان فراهم کند  اگرچه هنوز مشخص نیست که منظور از " رایگان برای توسعه دهندگان محتوا " توسعه دهندگان خاصی را شامل میشود یا اینکه به همه توسعه دهندگان تعلق می گیرد .

همان جور که برای هر چیزی یک تاریخ عرضه ای مشخص میشه اما ولو برای موتورش هیچ تاریخی رو اعلام نکرد فقط اعلام کرد که سورس 2 به زودی می آید .

جی استلی همچنین اظهار داشت : " در سورس 2 تمرکز روی افزایش بازی سازان است . به اینکه کاربران چقدر به محتوایی که قرار است ارائه شود اهمیت می دهند . سورس 2 فقط برای توسعه دهندگان حرفه ای طراحی نشده است و گیمر ها هم می توانند بازی مورد علاقه خودشان را بسازند و گسترش دهند ." با این تفاسیر می توان حدس زد که سورس 2 قرار نیست فقط یک موتور بازی سازی یا یک محیط حرفه ای برای گسترش بازی ها باشد بلکه میخواهد دستیاری برای علاقه مندان باشد و این باعض شده که بازی های ولو محبوب باشد .

به پایان این بخش از اطلاعات سورس 2 رسیدیم و برای حرف پایانی این بخش میگیم که سورس 2 داره به سمت قوی شدن برای مبارزه با رقبای سنگینی مثل یونیتی و آنریل انجین 4 میره  در ضمن یادمان باشد که جی استلی گفت که سورس 2 به سوی رایگان شدن در حال قدم گذاشتن است .

موتور بازی سازی یونیتی یک مجموعه وسیعی از امکانات را ارائه می دهد و یک رابط کاربری آسان و قابل فهم دارد . جالب است بدانید که یونیتی کراس پلتفرم است یعنی بازی ها سریع و راحت می توانند به اندروید ، ios ، ویندوز فون 8 و بلک بری پورت شوند و این باعث شده که یونیتی  به یکی از بزرگترین موتور ها برای بازی نویسان موبایل تبدیل شود .یونیتی همچنین قابلیت هایی برای توسعه دهندگان کنسول هم دارد . اگر شما یک توسعه دهنده تازه کار هستید احتمالا سراغ توسعه دهندگی کنسول بروید . به خاطر اینکه شما نیاز دارید که SDK های کنسول را فعال کنید در حالیکه توسعه دهندگان تازه کار دیگری مشابه شما نخواهند توانست .

یونیتی از برنامه های بزرگ سه بعدی ساز مثل 3ds Max ، Maya ، Softimage ، Cinema 4D  ، Blender و ... پشتیبانی می کند . یعنی این که هیچ محدودیتی در نوع فایلی که استفاده می کنید وجود ندارد . در نسخه اخیری که عرضه شد ( Unity 4.3 ) قابلیت های دو بعدی مثل قیزیک 2 بعدی و روح به آن اضافه شد . این چنین قابلیت هایی است که یونیتی را به یکی از مطرح ترین موتور ها برای گسترش دهندگان بازی های دو بعدی  تبدیل کرده است .

با اینکه یونیتی از نرم افزار های 3 بعدی ساز بسیاری را پشتیبانی می کند اما از نظر طراحی در خود موتور ضعف دارد . یونیتی هیچ گونه امکاناتی برای ساختن مدل یا حتی شکل های پایه را ندارد برای همین باید از یک نرم افزار 3 بعدی ساز برای درست کردن این اشکال استفاده کنید اما با این حال یک کتابخونه عظیم از Assest ها را دارد که میشود آنها را دانلود کرد  و قیمتشان را پرداخت نمود ( قیمت Assest را سازنده ی آن مشخص میکند )

در یونیتی صدور مجوز نسبت به بقیه موتور ها متفاوت است . اولین مورد اینکه برای وژن pro شما باید 1500 دلار بپردازید یا اینکه ماهانه 75 دلار برای هر بازی که برای هر پلتفرمی که ساخته اید بپردازید .

نسخه Unity 5 Personal Edition رایگان هست که شامل امکانات زیادی را همانند نسخه Professional Edition دارد . از این امکانات می توان به پروفیلر ، سایه فیزیکی اجسام و ... اشاره کرد . برای اینکه واجد شرایط استفاده از نسخه Personal Unity باشید باید یک استادیو کوچک داشته باشید که سالی کمتر از 100000 دلار درامدش  باشد و بودجه آن نیز زیر 100000 دلار باشد . برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت لاینس ها به سایت یونیتی مراجعه کنید .

Free unity personal edition تمام خواسته های شما را برآورده می کند . پس به عنوان یک توسعه دهنده بازی مشتاق این قضیه برای شما هیچ مشکلی ایجاد نمی کند .

یونیتی یک موتور بازی است که معمولا بازی های موبایل را با آن می سازند اما در نسخه اخیر ( unity 5  ) که عرضه شد سیستم جدیدی را می بینیم که قابلیت های گرافیکی ، سیستم نورپردازی بهینه شده ، انعکاس نور و بسیاری از قابلیت های دیگر بهبود یافته اند .

بدیهی است که یونیتی در حال تلاش برای رسیدن به رقبای خود مثل آنریل انجین 4 و کرای انجین هست که 64 بیتی هستند و از webgl پشتیبانی میکنند . اما بعضی امکاناتی که یونیتی 5 ارائه داده آن را به یک موتور قوی در بین موتور های بازی سازی تبدیل کرده است .

ظنریل انجین 4 یک برند جدید موتور بازی است که توسط کمپانی اپیک عرضه شده که جانشین UDK است . آنریل انجین 4 قابلیت های گرافیکی شگفت انگیزی دارد مانند نورپردازی پیشرفته و یک سیستم پردازشی جدید که می تواند یک میلیون ذره را در یک لحظه پردازش کند . به عنوان یک هنرمند 3 بعدی کار و بازی سازی کار می کند این قابلیت می تواند شما را هیجان زده کند .

با اینکه آنریل انجین 4 جانشین UDK است اما باید این نکته مهم را به خاطر بسپاریم که اپیک تغیرات شدیدی را در موتور ایجاد کرده . اگر شما تجربه استفاده از UDK را داشته باشید برای اینکه از موتور جدید استفاده کنید باید یه مقدار کوچک آموزش های جدیدی را یاد بگیرید تا بتوانید خودتان را با این موتور  جدید وقف دهید . این تغیرات اصلا بد نیست هرچند سهولت استفاده از آنریل انجین 4 باعث می شود برای توسعه دهندگان تازه کار جذاب باشد .

در زبان برنامه نویسی آنریل انجین 4 یک تغییر اساسی ایجاد شده است . همانطور که می دانید آنریل انجین همیشه آنریل اسکریپت را اجرا می کند اما حالا در آنریل انجین 4 سی پلاس پلاس کاملا جایگزین آنریل اسکریپت شده و بلو پرینت جایگزین کسمیت شده است .

یکی از چیز های دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر می خواهید برای کنسول های نسل قدیم بازی بسازید پس نمی خواهید با آنریل انجین 4 کار کنید. در حال حاضر بازی های انریل اجین 4 می توانند برای کامپیوتر های شخصی ، مک ، ios ، اندروید ، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 عرضه شوند .  برای  پلتفرم های موبایل هم می توانید مانند کنسول های نسل جدید بازی های با گرافیک بالا بسازید یا یک بازی ساده و سبک . این به انتخاب خودتان بستگی دارد .  همانطور که قبلا هم  اشاره شد  اگر شما تازه میخواهید بازی سازی رو شروع کنید اصلا درست نیست ملاک انتخابتان را بر این بگیرید که کدام موتور میتواند برای کنسول های نسل بعد هم خروجی دهد زیرا برای کنسول ها مجوز و SDK های جداگانه نیاز است برای همین نیاز هست که ابتدا مهارت کافی را بدست آورید وبعد به سراغ اینها بروید . معمولا برای تازه کار ها  پلتفرم های موبایل و کامپیوتر های شخصی را برای شروع پیشنهاد میکنیم.

اخیرا آنریل انجین 4 از پرداخت 19 دلار در ماه به پرداخت 5 درصد از حق امتیاز بازی تغیر رویه داده است . یعنی اینکه تا زمانی که شما بازی خودتان را عرضه نکرده اید ، آنریل رایگان است . به نظر می رسد که این کار افراد بیشتری را علاقه مند به ساخت بازیشان می کند . البته قانون حق امتیاز 5 درصدی هنوز پا برجاست اما یک ساختار اقتصادی دارد به گونه ای که در های زیادی را به روی علاقه مندان باز می کند . شما باید حق امتیاز 5 درصدی را زمانی پرداخت کنید که از هر یک چهارم هر بازی 3000 دلار در آمد داشته باشید یعنی اگر شما 4 بازی داشته باشید که فقط 2500 دلار درآمد داشته باشد نیازی نیست که 5 درصد حق امتیاز آنها را بپردازید .

کرای انجین یک موتور بازی سازی به شدت قدرتمند است که برای اولین بار وقتی بازی Far cry  ساخته شد توسط شرکت Crytek معرفی شد . این موتور برای کامپیوتر های شخصی و کنسول ها مثل پلی استیشن4 و ایکس باکس وان طراحی شده است . قابلیت های گرافیکی موتور کرای انجین از UDK و یونیتی بیشتر است اما  در قابلیت هایی مثل هنر نور پردازی ، واقعی بودن اشیاء ، سیستم انیمیشن سازی پیشرفته و چیز های بسیار زیاد دیگری با آنریل انجین 4 برابری می کند. بازی اخیری که با کرای انجین ساخته شد Ryse: Son of Rome بود .کرای انجین مانند UDK و آنریل انجین4 طراحی مرحله بندی شده مختلف و پیشرفته ای دارد .

با اینکه کرای انجین یک موتور شدیدا قدرتمنده اما برای اینکه بتوانید یک محصول زیبا تولید کنید یک سری آموزش های کوچکی را ببینید و این موضوع سخت تر خواهد شد اگر تا به حال تجربه کار با هیچ موتوری را نداشته باشید . اگر بازی شما نیازی ندارد که مثل Crysis 3 یا Ryse : Son of Rome کاملا گرافیکی باشد پس بهتر است کاربر پسند طراحیش کنید .

طریقه پرداخت پول در کرای انجین نسبت به بقیه موتور ها کمی متفاوت تر است . کرای انجین مثل یونیتی و آنریل انجین 4 تماما مجانی نیست و هیچ صدور مجوزی هم نمی خواهد برای همین شما برای داشتن آن باید ماهانه 9.90 دلار به کرایتک بپردازید . برای پرداخت فرقی نمی کند که شما یک تیم هستید یا یک استدیو بزرگ بازی سازی دارید  که  مثل موتور های قبلی برای شما مجوز صادر شود  و همین می تواند یکی از مزیت های این موتور به شمار رود . برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اینترنتی کرای انجین مراجعه کنید .

بلاخره کدام یک از این موتور ها برای من مناسب است ؟

همه ی این موتور ها می توانند یک انتخاب خیلی خوب برای ساخت بازیتان باشند . یونیتی برای بازی های موبایل 2 بعدی و 3 بعدی خیلی خوبه . آنریل انجین 4 این امکان را به شما میده که بازی هایی با گرافیک نزدیک به واقعیت یا بازی های دو بعدی با گرافیک فانتزی با پرداخت 5 درصد از حق امتیاز را بسازید .کرای انجین هم امکانات فوق العاده زیادی داره که با سیستم پرداختی که دارد میتواند از آنریل انجین 4 هم قوی تر باشد . همه اینها بسته به استادیو شماست. این کاملا به خود شما بستگی دارد که کدام یک از این موتور ها برای پروژه شما مناسب است . تنها چیزی که مشخصه است این است که شما برای ساخت بازیتان با کمبود موتور مواجه نیستید . هدف این مقاله این بود که به شما را در این امر کمک کند پس بازی خودتان را بسازید و اگر روی موتور خاصی نظر ندارید با هرکدام از آنها که خواستید کار کنید و ببینید با کدام یک از آنها راحت تر هستید . دوره های آموزشیشان را ببینید و آن موقع تصمیم بگیرید که  با کدام یک راحت تر هستید .