چه اقداماتی را بعد از هک شدن باید انجام دهیم و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

 

مقدمه

حادثه مشهور جدید هک و انهدام داده های Home Depot ممکن است موجب نگرانی شما در مورد امنیت آنلاین شده باشد. همانطور که بخش زیادی از زندگی ما به اینترنت و تکنولوژی های روز مرتبط است – شبکه های اجتماعی ، خرید ، بانکداری ، ذخیره سازی - خطر ابتلا به جرایم اینترنتی نیز افزایش می یابد. اما راه هایی وجود دارد که می توانید بهتر از اطلاعات شخصیتان محافظت کنید.

چه اقداماتی را برای جلوگیری از هک شدن انجام دهیم؟

اقدامات احتیاطی فراوانی وجود دارد که می توانید برای محافظت در برابر هکرها از آن استفاده کنید. یکی از ساده ترین راه ها ، ایجاد کلمه عبور قوی و منحصر به فرد برای هر یک از حساب های شما است. با این حال اکثر مردم توجه نمی کنند. شکستن رمز عبوری که با ترکیب تصادفی از حروف بزرگ و کوچک ، اعداد و نماد ها ایجاد شده است ، بسیار سخت تر خواهد بود.
برنامه هایی مانند LastPass و 1Password وجود دارند که می توانند به شما در ایجاد یک رمز عبور قوی برای هر یک از حساب هایتان کمک کنند. 
یکی دیگر از اقدامات ایمنی که باید انجام دهید این است که مجددا احراز هویت دو عامل را فعال کنید. احراز هویت دو عامل نیاز به یک کاربر برای ارائه یک فرم اضافی شناسایی فراتر از شناسه کاربری و رمز عبور خود دارد. این ممکن است یک کد پین خاص باشد که به تلفن شما ارسال می شود و یا یک نشانه فیزیکی مانند اثر انگشت شما.
مراقب ایمیل هایی که درخواست اطلاعات شخصی را دارند باشید. بسیاری از هکرها از روش "فیشینگ" استفاده می کنند که هدف آن جمع آوری اطلاعات حساس از شما از طریق ارسال ایمیل است که به نظر می رسد مانند یک موجود قانونی مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری شما است. برخی از علائم کلاهبرداری ممکن است درخواست برای اقدام فوری ، املا و اشتباهات دستور زبان و لینک های مشکوک باشد. 
به طور کلی ، بر روی لینک های مشکوک کلیک نکنید. فقط برنامه هایی را که از منابع قابل اعتماد و شناخته شده استفاده می کنند ، نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل ها و برنامه ها در رایانه های خود و دستگاه های تلفن همراه با آخرین نسخه ها و تکه ها به روز می شوند.

در اینجا چند نکته خاص برای فعالیت های مختلف اینترنت وجود دارد : 

ایمیل و حساب های اجتماعی

در مورد آنچه که به شبکه های اجتماعی خود ارسال می کنید فکر کنید و نظارت بر آنچه که دیگران در مورد شما انجام می دهند را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که هکرها از صفحات اجتماعی خود برای جمع آوری اطلاعات شخصی در مورد شما استفاده کنند. 
با توجه به آن ، تنظیمات حریم خصوصی حساب کاربری خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که فقط با دوستان خود به اشتراک می گذارید و نه با عموم.
همچنین توصیه می شود که آدرس های ایمیل جداگانه ای برای ارتباط شخصی شما با هر چیز دیگری ایجاد کنید.

معاملات آنلاین

برای انجام هر گونه معاملات از رایانه های عمومی و یا شبکه های عمومی Wi-Fi استفاده نکنید. این ماشین ها ممکن است حاوی نرم افزارهای مخرب باشند که می توانند اطلاعات کارت اعتباری خود را جمع آوری کنند و مجرمان نیز می توانند شبکه های Wi-Fi عمومی را برای اطلاعات مشابه نظارت کنند.

وب گردی

  • به پنجره های بازشو پاسخ ندهید.
  • شبکه Wi-Fi خانه خود را با استفاده از تنظیمات رمزنگاری AES با استفاده از WPA-2 محافظت کنید. 
  • همچنین مرورگر وب خود را به حالت به روز رسانی خودکار تنظیم کنید.

علائم را بشناسید

اگر شما هک شدید چگونه با خبر می شوید؟ ممکن است برخی علائم واضح وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، شما ممکن است دوستانتان بگویند که یک پیام عجیب و غریب از آدرس ایمیل خود دریافت کرده اند. یا شرکت بانکی یا شرکت کارت اعتباری شما ممکن است در مورد فعالیت های مشکوک خود در حسابتان با شما تماس بگیرند. اگر برنامه تلفن همراه خود را با نرم افزارهای مخرب بر روی گوشی هوشمند خود نصب کرده باشید ، ممکن است برخی از هزینه های غیر مجاز را در صورت حساب تلفن خود پیدا کنید.
شاخص های دیگری نیز وجود دارند. شما ممکن است نوار ابزار جدیدی را در مرورگر خود مشاهده کنید و یا نرم افزار جدیدی در رایانه خود پیدا کنید. همچنین رایانه شما ممکن است شروع به رفتار عجیب و غریبی کند.
این ها همه نشانه هایی هستند که ممکن است شما هک شده باشید.

چه کارهایی بعد از هک شدن باید انجام داد؟

اگر شما هک شده اید ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که رمزهای عبور خود را بازنویسی کنید. ایوان توصیه می کند با حساب کاربری ایمیل ، حساب های مالی و دیگر حساب های شما شروع شود. این به این دلیل است که همه حسابهای دیگر شما معمولا به ایمیل شما ارسال می شود.
همچنین شما باید مخاطبین خود را مطلع کنید که هک شده اید و موضوع را به سایت گزارش کنید. همچنین ، اسکن کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه خود را با استفاده از یک برنامه ضدویروس معتبر و به روزآوری انجام دهید.
نتیجه : متاسفانه هیچ راهی برای از بین بردن خطر حملات هک و سایر جرایم اینترنتی وجود ندارد. اما با در نظر گرفتن برخی از ضمانت ها و مسلح کردن خود با دانش اقداماتی ، می توانید بهتر از خودتان محافظت کنید و آسیب را به حداقل برسانید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید