توابع include require include_once require_once در php

 

با سلام خدمت شما علاقه مندان به آموزش برنامه نویسی و آموزش PHP. در جلسه قبل با آموزش session در php در خدمت شما بودیم و در این جلسه به معرفی چهار تا بع include,require,include_once,requier_once در php می پردازیم.

قابلیت استفاده مجدد کدها یا  reusability code

قبل از معرفی 4 تابع include,require,include_once,requier_once در php بهتر است تا با مفهوم "قابلیت استفاده مجدد کدها" در برنامه آشنا شوید. شاید با واژه "ماژول" در دنیای برنامه نویسی آشنا باشید. همان طور که از نام "قابلیت استفاده مجدد کدها" پیدا است، این ویژگی تقریبا برای تمام زبان های برنامه نویسی مورد استفاده قرار می گیرد. به این معنی که شما یکبار قطعه کدی را می نویسید و از آن بارها در برنامه خود استفاده می کنید. برای مثال یکبار در فایلی ماژول احراز هویت را می نویسید و آن را در قسمت های مختلف برنامه مثلا یکبار در صفحه مشتریان و یکبار هم در صفحه مدیران مورد استفاده قرار می دهید. برای این کار کافیست آدرس فایل مورد نظر را به قسمت های مختلف برنامه داده تا فایل به اصطلاح در برنامه import یا وارد شود.
در php هم شما میتوانید از "قابلیت استفاده مجدد کدها" که در فایل های جداگانه هستند در برنامه خود استفاده کنید.

در php از توابع زیر برای این منظور استفاده می شود:

  • include
  • require
  • include_once
  • require_once

که در ادامه به معرفی این چهار تابع در php می پردازیم. 

تابع include در php

از تابع include برای باز کردن یک فایل php در یک فایل php دیگر استفاده می شود. فرض کنید وبسایت شما از سه بخش header,content,footer تشکیل شده باشد. قسمت های header و footer معمولا در تمامی صفحات یکسان و مشابه هستند که شامل لوگوها ، آدرس و موارد مشابه می باشند و قسمت content برای هر صفحه متغیر است. پس دو فایل header.php و footer.php (یکبار) به صورت جداگانه ساخته می شوند و در صفحات مختلف استفاده می شوند.

در زیر از تابع include برای اضافه کردن این دو فایل به فایل index.php استفاده می کنیم.

 <?php include "header.php"; ?>
<h1>main page</h1>
<?php include "footer.php"; ?>

نکته: یکی از ویژگی های تابع include این است که اگر خطایی در روند باز کردن فایل توسط این دستور ایجاد گردد، پیام خطا داده می شود ولی ادامه دستورات بعد از آن نیز اجرا میشوند.

تابع include در PHP

خطای پیش آمده در include اول داده شده ولی ادامه دستورات اجرا شده اند

نکته: این چهار دستور را می توان بدون پرانتز نیز استفاده کرد مگر در مواقع که مقایسه ای صورت پذیرد.

تابع require در php

تابع require نیز مانند تابع include عمل می کند با این تفاوت که اگر خطایی در روند باز کردن فایل صورت گیرد پیام خطا داده می شود و دستورات بعد از آن اجرا نمی شوند.

 <?php require ("header.php"); ?>
<h1>main page</h1>
<?php require ("footer.php"); ?>

تابع include_once و require_once

در طول یک برنامه امکان دارد یک فایل را بارها باز کنید که این روال باعث پردازش بیش از حد می شود. برای جلوگیری از این روند ازتوابع include_once و require_once استفاده می کنیم. عبارت once به معنی یکبار می باشد.
توابع include_once و require_once کاملا مشابه تابع include و require عمل می کنند فقط با این تفاوت که اگر فایل قبلا یکبار خوانده شده باشد در دفعه دوم و سوم و ... دوباره خوانده نمی شوند.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید