شگفتی های هوش مصنوعی برای انسان در سال 2018

 
هوش مصنوعی(AI) معمولا توسط ماشین ها یا دستگاه هایی که قادر به تشخیص محیط اطراف خود هستند پیاده سازی می شود و ماموریت دارد که شانس دستیابی به اهداف آن ها را به بیشترین مقدار خود برسانند. با استفاده از هوش مصنوعی ماشین ها تمایل پیدا می کنند تا رفتارهای شناخته شده مرتبط با انسان ها را تقلید نمایند.
جدیدترین قابلیت های هوش مصنوعی شامل: درک سخنان انسان، تفسیر داده ها، توانایی رقابت در سیستم بازی استراتژیک، شبکه های تحویل محتوا و کنترل اتومبیل های هوشمند است.
بیشتر اوقات بحث و مجادله در مورد موضوعاتی به وجود می آید، که آیا:
  • فهم انسان و هوش مصنوعی یکسان هستند.
  • هوش مصنوعی در حال سبقت از هوش انسان است.
  • تکامل هوش مصنوعی بر روی نسل های آینده بشر عواقب منفی خواهد داشت.
  • ربات ها قدرت تفکر انسان را از بین خواهند برد.
  • هوش مصنوعی نسل بشر را از بین خواهد برد.
  • هوش مصنوعی مشاغل انسان ها را تسخیر خواهد کرد.

همه این موارد برای شیوه دیجیتالی کردن دنیا، کاملا اجتناب ناپذیر است، با این حال بسیاری از دانشمندان در برابر پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی مقاومت می کنند. استیون هاوکینگ از مطالعات مربوط به هوش مصنوعی حمایت می کند و از آن به عنوان آینده اشیا نام برده است. با این حال هوش مصنوعی یک رویکرد دو جانبه دارد: به شیوه ای که هم می تواند مفید باشد و هم مخرب!

جنبه ویرانگر هوش مصنوعی

اگر انسان هوش مصنوعی را به مراحل پیشرفته خود برساند، ممکن است که از طریق اختراعات مختلف یک تهدید جدی برای بشریت باشد. علاوه بر این قدرتمندان می توانند از این تکنولوژی برای سرکوب نمودن اقشار ضعیف استفاده کنند.
اگر مهندسان در پشت پرده هوش مصنوعی اصول اخلاقی مربوط به تکنولوژی را رعایت نکنند، این تکنولوژی که بر روی ماشین های گوناگون پیاده سازی میشود می تواند موج نابودی نسل بشر شود. به عنوان مثال: خودروهای بدون سرنشین که امروزه رایج شده اند به شیوه ای بسیار سخت گیرانه آزمایش می گردند تا اطمینان حاصل شود که میزان آسیب آن ها از فواید آن ها بیشتر نباشد. پیش بینی شده است که تا 20 سال آینده تمام وسایل نقلیه به صورت هوشمند و خودکار خواهند بود.
همواره پیش بینی شده است که در آینده بیشتر دستگاه ها مجهز به هوش فوق العاده خواهند شد، که این ناشی از محدودیت های بیولوژیکی، سرعت پردازش و کمبود حافظه است. هوش انسان به وسیله هوش مصنوعی از بین خواهد رفت که این موضوع برای بشریت بسیار ویرانگر است.
استفاده ناصحیح از هوش مصنوعی تهدیدی برای انسان

جنبه مفید هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می تواند از صنعتی شدن بی رویه جامعه که اثرات نامطلوبی را بر روی محیط زیست دارد جلوگیری کند. با انقلاب هوش مصنوعی بسیاری از کارها ساده تر شده است و هوش مصنوعی می تواند رهبری امور را برای کاهش وظایف بر عهده بگیرد. این باعث می شود که تقاضا برای بسیاری از صنایع که برای حل مشکلات روزمره مورد نیاز است کاهش یابد.
با انقلاب هوش مصنوعی، درمان بسیاری از بیماری های مرگبار آسان تر خواهد شد و همچنین بازگرداندن محیط طبیعی و کاهش میزان فقر امکان پذیر می شود.

شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند

شرکت های شناخته شده مختلفی وجود دارند که به شیوه ای گسترده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استقبال کرده اند.

AI Brain

AIBrain خانه ای برای علاقمندان به هوش مصنوعی می باشد که از بزرگترین اهداف آن تقویت هوش انسان با استفاده از هوش مصنوعی است. AIBrain راهکارهای مربوط به هوش مصنوعی را برای اپلیکیشن های رباتیک و گوشی های هوشمند ارائه می دهد. AIBrain می خواهد که هوش انسانی را با استفاده از هوش مصنوعی و حافظه مستقل ارتقا دهد.

آمازون

آمازون شرکت ها را قادر می سازد تا با استفاده از داده ها الگوهای خاص را پیش بینی نمایند و برای این کار از یک پلاتفرم یادگیری ماشین استفاده می کند. جف بیزوس، مدیر عامل شرکت آمازون می گوید در حالی که Alexa ، Echo، هواپیماهای بدون سر نشین تحویل PrimeAir، نمونه های فوق العاده واضح از چگونگی استفاده آمازون از هوش مصنوعی است، همواره یادگیری ماشین در سراسر شرکت مستقر شده است.
 
Siri یک دستیار شخصی هوشمند و مجازی است که متعلق به شرکت اپل می باشد. Siri یک نمونه عالی از هوش مصنوعی است. Siri watch چهره سفارشی کردن محتوا در زمان واقعی است که شامل قابلیت های گوناگون، از اطلاعات ترافیکی و اخبار گرفته تا کنترل های خانه هوشمند و هر چیزی که دستیار مجازی فکر می کند مربوط به آن است، می باشد.
یکی از کارکنان شرکت اپل آشکار کرده است که این شرکت آماده استفاده از سنسورهای لیدار برای تشخیص عابرین پیاده، دوچرخه سواران و ماشین ها است.

Facebook

این گوهر درخشان تا به امروز سه آزمایشگاه مبتنی بر هوش مصنوعی را دایر کرده است. فیسبوک بسیار مشتاق است به مردم کمک کند تا در حوزه مقابله با جنایات، آزار و اذیت ها، تروریسم و اقدامات خود کشی، از هوش مصنوعی بهره بگیرد. 
 

Google

گوگل در حال استفاده از الگوریتم DeepMind برای حافظه تصویری خودش است. DeepMind الگوریتم قدرتمندی را فراهم کرده تا حافظه را بر روی سیستم به ارمغان بیاورد و به آن اجازه یادگیری، نگهداری دانش و استفاده مجدد از آن را بدهد. این سیستم از یک یادگیری تحت نظارت و یک آزمون یادگیری دقیق برای فراگیری این ترتیب ها استفاده می کند. الگوریتم DeepMind می تواند همانند ترکیب های سیناپسی مغز انسان یادگیری را به صورت مستمر ادامه دهد.

IBM

شرکت IBM برای پیاده سازی Watson، که یک پلاتفرم عالی برای کسب وکار است از از هوش مصنوعی استفاده می کند. Watson یک ابر کامپیوتر است که مفاهیم داده های حجیم بدون ساختار را شناسایی و درک می کند.

Intel

این شرکت در استارت آپ های مختلفی در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است و بیشتر تمرکز خود را بر روی بهینه سازی کتابخانه ها و چهارچوب های یادگیری ماشین قرار داده است. 

نت فلیکس

یک رسانه سیال محبوب، که برای فراهم نمودن پیشنهاد های شخصی به کاربران بر اساس عادات تماشای آن ها از هوش مصنوعی استفاده می کند. نت فلیکس از الگوریتم های هوش مصنوعی برای مرور هر کدام از فریم های یک ویدئو استفاده می کند و بدون ارسال کامل عکس، تنها به میزان مورد نیاز آن را فشرده سازی و ارسال می نماید.
 
پینترست یک وبسایت شبکه اجتماعی شناخته شده برای اشتراک گذاری تصاویر است که در آن کاربران می توانند تصاویر مورد علاقه خود را در آن پین (اشتراک گذاری) کنند. این شرکت برای ارائه خدمات مربوط به پین کردن برای هر یک از کاربران خود از هوش مصنوعی استفاده می کند.
 

twitter

توئیتر در چهار شرکت هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. اخیرا از یک الگوریتم تایم لاین استفاده می کند که توئیت های مرتبط به هم را در پایگاه داده جمع آوری می کند و آن را درون تایم لاین ها به کاربران خود توصیه می نماید.

نتیجه گیری:

محدودیت های خاصی وجود دارند که می توانند به ماشین ها نسبت داده شوند. مانند:
  • ماشین ها به دلیل قابلیت هایی که دارند به راحتی می توانند یک معادله را محاسبه و حل کنند، اما نمی توانند بفهمند که این معادلات چه کارهایی را انجام می دهند.
  • ماشین ها تنها کارها و دستورات بشر را دوباره تکرار می کنند و به تنهایی نمی توانند کاری را انجام دهند.
  • منطق ماشین ها، تنها انجام عملیات از پیش تعیین شده است، برخلاف مغز آدمی که می تواند هم جنبه منطقی و غیر منطقی را درک کند.
  • ماشین ها بر خلاف انسان هیچگونه احساساتی ندارند. مغز انسان تمایل دارد تا به یک شخص در شرایط خاص در انجام امورات کمک کند،  یک ماشین که هیچگونه بصیرتی ندارند.
بدین ترتیب، هوش مصنوعی دقیقا همانند مغز انسان نیست. اگر به اختلاف نظر دانشمندان در این حوزه اهمیت داده شود، هوش مصنوعی هیچ گاه قادر نخواهد بود که هوش انسان را مغلوب نماید.
برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید