10 نکته کلیدی طراحی وب قبل از شروع اولین پروژه

به دست آوردن یک پروژه طراحی وب کار آسانی نیست! اگر شما تا امروز موفق به گرفتن یک پروژه طراحی وب نبوده اید ناامید نباشید زیرا با داشتن یک تجربه طراحی خوب و نمونه کارهای جذاب، به زودی مشتریانی را به دست خواهید آورد.
اگر فکر می کنید که با داشتن مهارت های درست طراحی می توانید یک طراحی وب موفق داشته باشید، در اشتباه هستید! در واقع امروز شما به مدیریت موفق پروژه و مشتری و برخی مهارت های دیگر که باعث می شوند بتوانید مشتریان را راضی نگه دارید نیازمند هستید.
من در این مقاله 10 نکته مهم طراحی وب برای شروع عالی اولین پروژه طراحی وب شما را معرفی خواهم نمود. امیدوارم این نکات کمک کند تا اعتماد به نفس شما بالا رفته و موجب موفقیت شما در پروژه طراحی گردد.

1- درک کنید که مشتری شما چه چیزی را می خواهد

اگر شما می خواهید رضایت مشتریان خود را جلب کنید، دانستن الزامات و نیازهای مشتری یکی از موارد بسیار مهم می باشد که باید به آن توجه کنید. 
بنابراین قبل از هر کاری، شما باید بدانید که مشتریان شما چه چیزی را می خواهند. اما این موضوع که شما نیازهای مشتریان خود را به خوبی بدانید همیشه کار آسانی نیست، زیرا بیشتر مشتریان نمی توانند الزامات خود را به درستی شرح دهند. شاید توضیحات طولانی آن ها در مورد چیزی که می خواهند انجام دهید شما را سردرگم نماید، یا اینکه بدون اشاره به بسیاری از جزئیات تنها به چند جمله کوتاه بسنده کنند. آن ها این کار را سهوا انجام می دهند و هدفشان سخت کردن کار شما نیست.
بیشتر اوقات، مشتریان واقعا نمی دانند چه چیزی را می خواهند. تعجب می کنید؟ بسیاری از طراحان وب مستقل با مشتریانی روبرو هستند که در واقع تصویر واضح از آنچه که می خواهند را در ذهن ندارند. این یک امر طبیعی است زیرا آن ها در مورد فعالیت های خود تردید دارند، اینکه چه کارهایی را انجام دهند و از چه چیزهایی صرف نظر کنند.

نکات زیر به شما کمک خواهند کرد تا نیازهای مشتریان خود را درک کنید

  • پیام ها و توضیحات مشتریان خود را چندین بار با دقت بخوانید.
  • برای از بین بردن ابهامات خود از آن ها سوال بپرسید.
  • به آن ها بگویید که چه چیزی را فهمیدید، تا جایی که هر دوی شما به شیوه ای یکسان به موضوع نگاه کنید.
  • در صورت نیاز یک نمونه از آن ها بخواهید.

2- در مورد کسب وکار مشتری خود بدانید

اگر شما در مورد کسب و کار مشتری خود بیشتر بدانید، فهمیدن الزامات آن برای شما آسان تر خواهد شد. بنابراین شما قادر خواهید بود نتایج رضایت بخشی را ارائه دهید.

نکات زیر می توانند در این باره به شما کمک کنند

  • در مورد محصولات و خدماتی که مشتری شما می خواهد آن را در وبسایت جدید خود ارائه دهد بیشتر بدانید. اطلاعاتی مانند نام محصول، تصویر، توضیحات وغیره را از مشتری بگیرید.
  • در مورد مخاطبین آن بدانید. چه کسی از وبسایت بازدید می کند؟ مخاطبین هدف مشتری شما چه کسانی هستند؟ ممکن است شما نیاز به جمع آوری اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت، کشور وغیره در مورد مخاطبین هدف آن داشته باشید.
  • هر شرکتی یک یا چندین هدف را دنبال می کند. از مشتری خود درباره اهداف او سوال کنید.

3- یک برنامه عملیاتی (action plan) عالی بنویسید

یک برنامه عملیاتی جدی بنویسید و آن را با مشتری خود به اشتراک بگذارید. وجود یک برنامه عملیاتی، باعث می شود شما یک تصویر واضح از آنچه که لازم است انجام دهید را داشته باشید و همواره مشتری می تواند بفهمد که چگونه دارید پیش می روید.
"هر 1 دقیقه ای را که برای برنامه ریزی صرف می کنید، 10 دقیق در زمان اجرای آن کار صرف جویی می نمایید، این کار بازدهی انرژی شما را 1000 برابر بیشتر خواهد داد."( برایان تریسی)
 
برنامه ریزی بسیار خوب است، اما سعی کنید که بیش از حد بر روی تخته بورد کار نکنید، چون برنامه ریزی و فکر کردن بیش از حد موجب کاهش بهره وری در کارها می شود، و همواره شما را از اقدام کردن باز می دارد.
"اگر زمان زیادی را برای فکر کردن به یک چیز صرف کنید، هرگز این کار را انجام نخواهید داد"(بروس لی)

4- برای خود ضرب الاجل تعیین کنید

زمان پول است، بنابراین انجام کارها در موعد مقرر از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه زودتر بتوانید یک پروژه را تحویل دهید، مشتری شما زودتر می تواند از مزایای پروژه (مانند نرخ تبدیل، فروش و...) برای کسب وکار خود استفاده نماید.
با اهمیت دادن به موعد مقرر پروژه شما می توانید از دیگر رقبای خود جلو بزنید. طراحان مستقل زیادی وجود دارند که پروژه های خود را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند ولی طراحانی که آن را در موعد مقرر خود تحویل دهند کم هستند. 
پس اگر می خواهید پروژه خود را در موعد مقرر یا زودتر از آن تحویل دهید لازم است که برای خود یک ضرب الاجل تعیین نمایید. برای نمونه، اگر مشتری شما موعد مقرر تحویل را برای بیستم دی ماه تعیین می کند، شما برای خودتان یک ضرب الاجل دیگر را برای پانزدهم یا حتی دهم دی ماه تعیین کنید و نهایت تلاش خود را برای تحویل در روز موعود انجام دهید.

5- به خوبی ارتباط برقرار کنید

چیزی به نام"ارتباط بیش از حد" در دنیای کسب و کار وجود ندارد. هرگز فکر نکنید که اگر زیاد سوال بپرسید و پیام های ضروری ارسال کنید باعث می شوید که مشتری ناراحت شود.
اگر لازم است چیزی را به مشتری بگویید و موضوعی را برای او توضیح دهید، تردید نکنید و انجام دهید. برای مثال، اگر شما فکر میکنید که نمی توانید در مهلت مقرر پروژه را تحویل دهید، آن را به مشتری اطلاع دهید. با این کار به مشتری کمک می کنید و او هم این موضوع را درک خواهد کرد.
با برقراری یک ارتباط مناسب، شما می توانید سو تفاهم ها، ابهامات و تردید ها را در مورد پروژه از بین ببرید. اگر در برقراری ارتباط شکست بخورید، امکان دارد سر درگم شوید و بین چیزی که مشتری از شما خواسته و چیزی که برای او ارائه داده اید تفاوت وجود داشته باشد. در نتیجه قادر نخواهید بود که یک نتیجه رضایت بخش را برای کار خود رقم بزنید.
با مشتری خود حرف بزنید و همیشه سعی کنید به پیام های او در اسرع وقت جواب دهید.

6- پروژه را به صورت تکه های کوچک تحویل دهید و بازخورد آن را دریافت کنید.

مزایای زیادی در تحویل پروژه به صورت تکه های کوچک وجود دارد. شما می توانید بعد از تحویل هر تکه ی کار از مشتری بخواهید که پول شما را پرداخت کند. تسویه حساب بعد از تکمیل شدن تمامی پروژه یک ریسک بزرگ است، زیرا امکان دارد مشتری پول شما را پرداخت نکند. مشتری خوب و مشتری بد وجود دارد، بنابراین اگر مشتری پول شما را پرداخت نکند، تمامی تلاش های شما هدر خواهد رفت. اما اگر کار خود را به صورت بخش های کوچک تحویل دهید تنها مقدار کمی از تلاش شما هدر می رود.
هرگاه شما پروژه را به صورت تکه های کوچک تحویل می دهید این امکان برای شما فراهم می شود که برای هر یک از این قسمت های کار یک بازخورد از طرف مشتری دریافت نمایید. بنابراین شما می توانید یک قسمت از پروژه را تکمیل نمایید، و بعد از کامل شدن آن را برای مشتری ارسال کنید و طبق نظرات و پیشنهادات او تغییراتی را در آن ایجاد کنید و همواره می توانید این بازخورد ها را مبنای کار بخش های بعدی پروژه قرار دهید. اگر شما طبق این روش پیش بروید قادر خواهید بود که نتایج با کیفیت بهتری را ارائه دهید.
از مزایای دیگر تحویل تکه های کوچک آسان شدن روند کار طراحی وب است. اگر شما کل پروژه را به قطعات کوچک تبدیل کنید، فرایند تکمیل پروژه برای شما آسان تر خواهد شد.

7- چیزی را به پروژه اضافه نکنید

اگر شما فکر می کنید که انجام کارهایی که مشتری آن را به شما نگفته است کیفیت کلی پروژه را بالا می برد، سعی کنید آن را با مشتری در میان بگذارید، نظر او را بپرسید و همواره بپرسید که چگونه می خواهد آن را انجام دهید. اگر مشتری موافقت کرد آن را انجام دهید ولی اگر مخالف بود از آن صرف نظر کنید، حتی اگر فکر می کنید بسیار مهم است.
اگر به نظر شما یک موضوع اهمیت فراوانی دارد، سعی کنید اهمیت آن را به مشتری بگویید، ولی اگر او این موضوع را قبول نکرد آن را انجام ندهید.
اگر سعی کنید امکان جدیدی را اضافه نمایید یا کاری را بر روی پروژه انجام دهید که مشتری آن را نمی خواهد، قطعا باعث نارضایتی او خواهید شد.

8- بهترین شیوه های طراحی را دنبال کنید

با دنبال کردن بهترین شیوه های طراحی، شما می توانید به نتایج بزرگی در طراحی وب دست یابید.

به بهترین شیوه های طراحی زیر نگاه کنید

  • طراحی یک navigation ساده
  • واکنش گرا کردن وبسایت
  • انتخاب بهترین رنگ ها
  • ساختن یک CTA قدرتمند. ( CTA به معنی تشویق کاربر برای انجام یک فعالیت است)
  • ساده نمودن طراحی با از بین بردن عناصر اضافی
  • استفاده از فونت های واضح

9- به محتوا اهمیت دهید

اگر شما به مقدار قابل توجهی محتوا درون وبسایت قرار دهید، پیدا شدن سایت در موتورهای جستجو بسیار آسان تر خواهد بود ولی به یاد داشته باسید که محتوا باید مفید باشد. پست های وبلاگ بازدیدکنندگان بسیاری را به سایت جذب می کنند و همچنین محتوا یک قسمت از سایت است که برای وبسایت هر شرکتی به شدت توصیه می شود.

10- همکاری کنید و صادق باشید

با مشتری خود همکاری کنید، اگر مشتری از شما می خواهد که تغییراتی را در طراحی وبسایت او اعمال کنید، مشتاقانه آن را انجام دهید.
با مشتری خود صادق باشید، همیشه حقیقت را به او بگویید. در هر کسب و کاری راستگویی فوق العاده مهم است. همه افراد در کسب و کار صادق نیستند. اگر شما با مشتریان خود همکاری کنید و صادق باشید، آن ها را بسیار خوشحال خواهید کرد. و خوشحال کردن مشتریان، کلید موفقیت کسب وکار است.

نکته طلایی: وعده کمتر، ارائه بیشتر

اگر شما می خواهید رضایت کامل مشتری خود را به دست بیاورید. کمتر وعده دهید و بیشتر ارائه نمایید، اگر وعده های زیادی می دهید و بر روی حرف های خود نمی مانید، مشتریان از شما بیزار خواهند شد.
 
این مقاله 10 نکته مهم طراحی وب برای شروع اولین پروژه طراحی را جمع آوری کرده است، امیدوارم برای شما بسیار مفید باشد.
شاید شما هم توصیه های خوبی را برای طراحان وب مستقل داشته باشید، پس لطفا نکات مهم خود را با تیم ILikePHP در میان بگذارید.
برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید