20 کاربرد فناوری بلاک چین در دنیای واقعی

Cryptocurrencies نمی تواند به سادگی متوقف شود و برای همین فناوری بلاک چین بوجود آمده است. 
بلاک چین یک دایرکتوری دیجیتال، توزیع شده و غیر متمرکز است که مبنای اکثر ازرهای مجازی است و مسئول ثبت تمامی معاملات بدون نیاز به واسطه ای چون بانک است. به عبارت دیگر فناوری جدیدی برای انتقال وجوه و یا ثبت اطلاعات است.

چرا نیاز ناگهانی برای بلاک چین احساس شد؟

بلاک چین چشم انداز توسعه دهندگانی است که باور دارند سیستم بانکی کنونی دارای نقص است. آن ها بانک ها را به عنوان شخص سوم به طور خاص مورد بررسی قرار دادند و هزینه معاملات را غیر ضروری می دانند و این ایده که اعتبار سنجی پرداخت ها در معملات بین المللی تا 5 روز کاری طول می کشد را نمی پسندند. با بلاک چین، معاملات در لحظه حتی در بین کشور های مختلف امکان پذیر می شود و احتمالا بانک ها به طور کامل از معاملات حذف خواهند شد و همچنین هزینه معاملات کاهش پیدا خواهد کرد.


بلاک چین در موارد دیگری به غیر از ارز و معاملات نیز استفاده می شود. توسعه دهندگان در حال آزمایش تعدادی از این موارد در پروژه های کوچک هستند.
احتمالا می پرسید که این فناوری در دنیای واقعی چه کاربردی می تواند داشته باشد. در اینجا 20 مورد استفاده از فناوری بلاک چین را به شما توضیح خواهیم داد.

1.عملیات پرداخت و انتقال پول

قطعا استفاده منطقی از بلاک چین در انتقال سریع وجوه از جایی به جای دیگر است. همانطور که گفته شد، با از بین بردن بانک ها از معاملات و تایید شبانه روزی معاملات، در هفت روز هفته، اغلب تراکنش های صورت گرفته در بستر بلاک چین تنها در چند ثانیه می توانند انجام شود.

2.نظارت زنجیره تامین

بلاک چین برای فرایند نظارت زنجیره تامین بسیار مفید است. با از بین رفتن مدارک کاغذی، کسب و کار قادر خواهد بود به سرعت در جریان ناکارآمدی زنجیره تامین خود در زمانی لازم در آید. علاوه بر آن، بلاک چین به کسب و کار ها و احتمالا مصرف کنندگان اجازه خواهد داد تا محصولات خود را تحت نظر کنترل کیفیت منتقل کنند.

20 کاربرد بلاک چین

3. برنامه های پاداش برای خرده فروشان وفادار

بلاک چین می تواند با کمک به سیستم پاداش برای افراد وفادار موجب تحول کسب و کار شود. با ایجاد یک سیستم مبتنی بر نشانه به مشتریان احترام می گذارد و آن هارا وادار می کند تا خرید خود را بار دیگر از همان فروشگاه انجام دهند. این روند تقلب ها و ناعدالتی هایی که در فرآیند جوایز پاداش های کاغذی وجود دارد را منتفی می کند.

4. کد های شناسایی دیجیتال

بیش از یک میلیارد نفر درجهان با چالش های هویتی مواجه اند. مایکروسافت به دنبال تغییر آن است و قصد دارد تا یک شناسه دیجیتالی توسط برنامه Authenticator app که در حال حاضر توسط میلیون ها نفر استفاده می شود، بسازد تا به کاربران راهی برای کنترل هویت دیجیتالیشان نشان می دهد. این کار به افراد در مناطق فقیر نشین کمک می کند تا به خدمات مالی و یا کسب و کار دسترسی داشته باشند. البته این کار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

5. به اشتراگ گذاری داده ها

Cryptocurrency IOTA در ماه نوامبر یک نسخه بتا از Data Marketplace را نشان داد که بلاک چین می تواند به عنوان بازاری برای به اشتراک گذاری و یا فروش اطلاعات استفاده نشده باشد. از آن جایی که بیشتر اطلاعات سازمانی بی استفاده اند، بلاک چین می تواند به عنوان واسطه ای برای ذخیره و انتقال این داده ها برای بهبود صنایع عمل کند. با اینکه این پروژه در مراحل اولیه خود قرار دارد، حدود 35 برند تجاری در آن شرکت کرده اند و بازخورد خود را  ارائه می دهند.

6. حفاظت از حق امتیاز و کپی رایت

در جهان با افزایش سطح دسترسی به اینترنت، قوانین کپی رایت و مالکیت در موسیقی و محتوا های دیگر نقض شده است. با بلاک چین قوانین کپی رایت برای دریافت محتوای دیجیتال افزایش می یابد و این اطمینان را می دهد که هنرمند یا صاحب اثر نیز سهم عادلانه خود را داشته باشد. بلاک چین همچنین حق امتیاز توزیع را به نوازندگان و تولید کنندگان محتوا می دهد.

بلاک چین چیست

7.رای گیری دیجیتال

نگران تقلب در رای گیری هستید؟ با این فناوری دیگر نگران این مورد نباشید. بلاک چین امکان رای دادن دیجیتالی را فراهم می کند و به اندازه کافی شفاف خواهد بود تا هر تغییر در آن آشکار باشد. این فناوری ترکیبی از رای گیری دیجیتال و تغییر ناپذیر است تا به شما نشان دهد رای گیریتان بدون تقلب است.

8.انتقالات خودکار، املاک و مستغلات و زمین ها

از آن جا که اسناد و مدارک کاغذی سردرگمی به همراه دارند، یکی از اهداف اصلی بلاک چین حذف کاغذ از معاملات است. اگر شما قصد خرید یا فروش یک زمین، خانه و یا ماشین را دارید،  نیاز به انتقال و دریافت عناوین و عبارات مرتبط به آن هستید. به جای اینکه آن هارا به روی کاغذ بیاورید، بلاک چین می تواند آن ها را در شبکه خود به صورت کاملا شفاف محفوظ نگه دارد و همچنین یک تصویر شفاف از معاملات قانونی ارائه دهد.

کاربرد بلاک چین در غذای سالم

9.ایمنی مواد غذایی

یکی دیگر از جذابیت های بلاک چین ردیابی مواد غذایی از محل آن ها تا زمانی است که به دست شما برسد. از آن جایی که داده های بلاک چین تغییر ناپذیر است، شما می توانید مواد غذایی را از مبدا آن ها تا سوپر مارکت ها ردیابی کنید. علاوه بر آن اگر یک منبع آلودگی در غذایی وجود داشته باشد بلاک چین به شما کمک می کند به سرعت منبع آن را پیدا کنید.

10. پشتیبان گیری از داده های غیر قابل تغییر

بلاک چین همچنین یک راه مناسب برای پشتیبان گیری داده ها است. حتی اگر سیستم های ابری ذخیره سازی طراحی شده باشد، این داده ها از هکر ها و یا حتی مشکلات مربوط به زیرساخت ها در امان نیستند. با استفاده از بلاک چین برای پشتیبان گیری از داده های ابری و یا هر نوع داده ای ( همانطور که بوئینگ برای گیرنده های GPS در هواپیماهایش در نظر دارد) می توان این نگرانی برای داده ها را برطرف کرد.

11. مقررات مالیاتی و قبولیت آن ها

آیا درباره اهمیت تغییر ناپذیری و شفافیت صحبت کردیم؟ برای مثال شرکت های ماریجوانا از بلاک چین می توانند برای ثبت فروش های خود برای اثبات پیروی از قوانین محلی و ایالتی استفاده کنند. مهم تر از آن ، این رکورد ها به دولت فدرال ثابت می کند که آن ها سهم منصفانه خود از مالیات را بر فرض اینکه سود آور هستند پرداخت می کنند.

موارد استفاده بلاک چین در صنعت

12. حقوق کارگران

یکی دیگر از کاربرد های جالب بلاک چین برای تقویت حقوق کاربران در سرتاسر جهان است. طبق گفته سازمان بین المللی کار، 25 ملیون نفر در سرتاسر جهان کار اجباری انجام می دهند. کوکاکولا به همراه وزارت خارجه ایالات متحده و شرکایش، در حال کار بر روی پروتکلی برای تایید، تسهیل و یا اجرای یک قرار داد بر طبق بلاک چین هستند تا بتوانند سیاست های کار و کارگران اخراج شده را طبق قرار دادهای دیجیتال ارتقا دهند.

13. ثبت اطلاعات پزشکی

خبر خوب این است که چامعه پزشکی از ثبت اطلاعات بر روی کاغد سال ها است که دور شده است. با این وجود، سیستم بلاک چین راحتی و امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. علاوه بر ذخیره سازی اطلاعات و سوابق بیمار، بیماری که اطلاعاتش ثبت شده است، بر روی دسترسی این اطلاعات به افراد مختلف کنترل خواهد داشت. این کار برای تقویت قوانین HIPAA که برای افزایش حریم خصوصی بیماران است بسیار مفید خواهد بود.

14. ردیابی اسلحه ها

یکی از داغ ترین موضوعات در هر شبکه ای در حال حاضر کنترل تفنگ ها و مسئولیت آن ها است. بلاک چین یک شبکه ثبت نام شفاف و تغییر ناپذیر ایجاد می کند که به دولت اجازه پیگیری اسلحه و مالکیت آن را خواهد داد و همچنین سابقه فروش آن به صورت خصوصی ذخیره خواهد شد.

کاربرد بلاک چین در امور مالیاتی

15. پس اندازها و یا ارث

بلاک چین نگرانی های شما برای استراحت در سال های اخر زندگیتان را برطرف خواهد کرد. به جای نوشتن یک وصیت نامه کاغذی می توانید وصیت نامه خود را به صورت دیجیتال در شبکه بلاک چین تهیه و ذخیره کنید. هنگامی که قرارداد های هوشمندانه تهیه می شود، که ارث می تواند طبق معیار های خاصی تعیین شود مثلا اگر نوه به سن خاصی برسد، باید به صورت کاملا شفاف و قانونی باشند و در زمانی که شما دیگر در این دنیا نیستید هیچ سوالی در این مورد که چه چیزی به چه کسی می رسد پیش نیاید.

16. تجارت سهام

بلاک چین می تواند سیستم عامل های موجود برای  معاملات سهام ها را تغییر دهد. به خاطر اینکه بلاک چین فرایند اعتبار سنجی و معاملات را انجام می دهد، مشکل عقب نشینی چند روزه برخی از سرمایه گزاران برای دسترسی به سهامشان و سرمایه گزاری مجدد را از بین می برد.

17. مدیریت شبکه های اجتماعی از طریق اینترنت

شبکه های غول پیکر سیسکو ممکن است بر پایه یک نرم افزار مبتنی بر بلاک چین باشند که بر شبکه IOT نظاریت می کند. چنین نرم افزاری می تواند اعتبار دستگاه ها را در یک شبکه تعیین کند و این نظارت به طور مداوم بر روی دستگاه های ورودی و خروجی مانند اتوموبیل های هوشمند و یا گوشی های هوشمند انجام شود.

کاربرد بلاک چین در شرکت های تولید انرژی

18. سریع تر کردن معاملات انرژی در آینده و پیروی آن ها از قانون

بلاک چین حتی در صنعت انرژی نیز تاثیر دارد. همانند مزایایی که می تواند به صاحبان سهام هایی که در بالا ذکر شد برسد، بلاک چین توانایی کمک به شرکت های مرتبط با انرژی را دارد تا معاملات سریع تر از آن چه در حال حاضر در حال انجام است، به وقوع بپیوندد. همچنین می تواند با توجه به ورود منابع و حفظ قانون در این زمینه نیز کمک کند.

19. حفاظت دسترسی به اموال

در شبکه بلاک چین، قرارداد های هوشمند توانایی سفارشی سازی متناسب با نیاز های کسب و کار و یا مصرف کنندگان را دارد. به عنوام یک مصرف کننده، می توانید از بلاک چین برای نظارت بر دسترسی خانه خود برای تکنسین های خدماتی و یا اجازه دسترسی مکانیک به ماشین خود برای تعمیرات را انجام دهید. توجه داشته باشید بدون کلید دیجیتالی آن ها قادر به دسترسی به اموال شما نخواهند بود.

20. ردیابی داروهای تجویز شده

در نهایت بلاک چین می تواند دارو های تجویز شده را ردیابی کند. در دنیایی که دارو های تقلبی بسیار رواج دارد، این فناوری داروسازان را قادر می سازد تا محصولات خود را بر اساس شماره سریال و یا دسته بندی ردیابی کنند تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان داروها را از داروخانه دریافت کرده اند.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید