چگونه ربات ها سرطان سینه را تشخیص می دهند؟

چگونه ربات ها سرطان سینه را تشخیص می دهند؟

 

یک مقاله جدید در موسسه ملی سرطان نشان می دهد که سیستم های هوش مصنوعی می توانند با ارزیابی دیجیتال در غربالگری سرطان پستان دقتی همچون رادیولوژیست های این حوزه داشته باشند.
سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است و علی رغم پیشرفت های مهم درمانی، هنوز علت اصلی مرگ و میر در اثر سرطان است که به طور میانگین سالانه جان 500000 فرد را می گیرد. برنامه های غربالگری سرطان پستان با استفاده از ماموگرافی در کاهش آمار مرگ و میرهای مربوط به سرطان پستان بسیار موثر است. در حال حاضر، برنامه های غربالگری برای تعداد زیادی از زنان که باید مورد بررسی قرار بگیرند نیرومند است و به طور عمده بهترین و موثرترین روش شناخته شده است. با توجه به کمبود رادیولوژی غربالگری پستان در برخی از کشورها، بسیاری از محققان معتقدند که روش های غربالگری دیگری می توانند مورد ارزیابی قرار گیرند و حتی در آینده جایگزین مناسبی برای ماموگرافی خواهند بود.
از دهه 1990، سیستم تشخیص کامپیوتری اتومات برای ماموگرافی و تشخیص و طبقه بندی مشکلات پستان طراحی شد. با این حال هنوز هیچ تحقیقی اثر بخشی آن ها در غربالگری، تشخیص سرطان و یا کاهش هزینه ها را اثبات نکرده است. این موضوع مانع از استفاده آن ها به عنوان یک روش مناسب برای غربالگری ماموگرافی است.

کاربرد ربات ها در تشخیص سرطان سینه
در این تحقیق، محققان سیستم AI تجاری 4 تولید کننده مختلف را در طی یک آزمایش با 101 رادیولوژیست که در 9 گروه امتیازی متفاوت از امتحانات مختلف بودند، مورد ارزیابی و مقایسه قرار دادند. در واقع این آزمایش به عنوان بخشی از تحقیق پیش از این انجام شده بود.
در یک ارزیابی، هر مجموعه داده تشکیل شده از آزمایشات ماموگرافی به دست آمده از سیستم فروشندگان مختلف با 101 رادیولوژیست در  2652 مورد سرطان که 653 مورد آن بدخیم بودند، مقایسه شد. و در نهایت 28296 تفسیر مستقل به دست آمد.
عملکرد سیستم هوش مصنوعی از لحاظ آماری کمتر از میانگین 101 رادیولوژیست بود. سیستم ارزیابی دقت تشخیص سرطان را در مقایسه با یک متخصص رادیولوژیست در این روش به دست آورده بود.
قبل از این که بتوانیم تصمیم بگیریم بهترین روش برای معرفی سیستم های AI در زمینه سرطان پستان با ماموگرافی چیست، می خواهیم بدانیم این سیستم ها واقعا چه چیزی می توانند باشند. نتیجه این آزمایش بسیار هیجان انگیز بود. این سیستم ها در بررسی این آزمایش ها به سطح مطابقت مورد انتظار با رادیولوژیست ها رسیده بودند. علاوه بر این می توانیم آن ها را رادیولوژیست هایی بنامیم که بخش مهمی از وقت خود را صرف مطالعه ماموگرافی غربالگری می کنند.

ربات های غربالگر

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید