آیا استفاده از تکنولوژی در مدارس منجر به افزایش عملکرد مثبت دانش‌آموزان می‌شود؟

آیا استفاده از تکنولوژی در مدارس منجر به افزایش عملکرد مثبت دانش‌آموزان می‌شود؟


 
 بر اساس مطالعات پایگاه ملی و بین المللی پاسخ شگفت انگیزی در این زمینه کشف شد و نتایج نشان می دهد در واقع یک رابطه بسیار ضعیف بین تکنولوژی و موفقیت دانش آموزان وجود دارد.
 نوآوری در تکنولوژی آموزشی اغلب باعث ایجاد نشانه های دراماتیک شد. سقراط مشهور می گوید ابزارهای نوشتاری توانایی افراد در یادآوری را مختل می کند. تخته سیاه برای اولین بار در اواسط سال ۱۸۰۰ میلادی به عنوان ابزار نوشتاری قدرتمند مورد توجه قرار گرفت. زیرا با استفاده از آن می توان  یک چیز را در یک زمان به همه دانش آموزان نمایش داد.
 تکنولوژی های آموزشی امروز متفاوت هستند و از بسیاری جهات، تجربیات بی نظیری در یادگیری را ارائه می دهند. واقعیت مجازی می تواند دانش آموزان را در یک محیط کاملا واقعی قرار داده و تجربه های واقعی را برای آن ها به ارمغان بیاورد. آن ها به دانش آموزان اجازه می‌دهند اثرات اسیدی سازی اقیانوس یا گرانش‌های متفاوت سیارات را تجربه کنند. سیستم یادگیری انطباقی، دانش دانش‌آموزان را شکل داده و تلاش می کند دانش‌آموزان  رابا مشکلات و چالش های جدیدی روبرو کند. واقعیت مجازی کاربرهای متفاوتی دارد و در همه زمینه ها به کار گرفته می شود. 

 

تاثیر تکنولوژی در یادگیری کودکان


در عین حال شواهد رو به رشدی نشان می‌دهد که تکنولوژی می‌تواند اثرات منفی هم داشته باشد.
 صفحه نمایش ها می توانند ارتباطات چهره به چهره را کاهش دهند که این در واقع بعضی از مهمترین فرصت های یادگیری برای کودکان خردسال است. دستگاه های دیجیتالی به راحتی می توانند  تمرکز افراد را کاهش دهند. مطالعات نشان می دهد به عنوان مثال افرادی که متن را از روی کاغذ می خوانند آن را به میزان بیشتری نسبت به افرادی که متن را از روی صفحه نمایش می خوانند درک می کنند.
  نتایج بررسی های فناوری آموزش و پرورش در دو مجموعه داده دسته بندی شد. مجموعه داده های اول، برنامه ای برای دانشجویان بین المللی است (PISA) که آن ها را در بیش از ۹۰ کشور مورد سنجش قرار می دهد. مجموعه داده های دوم، ارزیابی ملی پیشرفت تحصیلی سال ۲۰۱۷ است که به عنوان کارت گزارش کار در کشور شناخته شده است. 

 

رابطه بین تکنولوژی و یادگیری کودکان


در نهایت در سطح بین‌المللی به این نتیجه رسیدیم که پیوند ضعیفی بین تکنولوژی و نتایج یادگیری وجود دارد و شواهد کمی از رابطه مثبت بین عملکرد دانش آموزان در PISA و استفاده از تکنولوژی وجود دارد. در حالی که نتایج منفی زیادی دیده شده است. به طور متوسط دانش‌آموزانی که استفاده کمتری از تکنولوژی در مدرسه را گزارش دادند، نمرات بالاتری را در PISA  نسبت به افرادی که  استفاده بیشتری از تکنولوژی را در مدرسه گزارش داده بودند،کسب کردند.
در نهایت روشن است که همچنان سوال های بی پاسخی در مورد وجود تکنولوژی در مدارس وجود دارد.  در حالیکه شواهد واضح ای وجود دارد که نشان می‌دهد فناوری می‌تواند نتایج یادگیری را بهبود بخشد، اطلاعات ما مشخص کرده است فناوری ممکن است همیشه به گونه ای نباشد که منجر به یادگیری عمیق تر شود. 
یافته های ما همچنین نشان می دهد که مدارس و معلمان باید در مورد زمان و چگونگی آموزش و پرورش در کلاس های آموزشی بیشتر مراقب باشند چرا که جامعه ای است که می‌خواهد فرزندان ما را برای شرایط ناگوار آماده کند. پس نیاز داریم تحقیقات بیشتر و با دقت بالاتری روی این مسئله انجام دهیم تا در مورد ارتباط و تاثیر تکنولوژی و آموزش به قطعیت برسیم.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید